Prix des Ambassdeurs
Verschijningsjaar: 1999
Aantal bladzijden: 188
ISBN-nummer: 9052266689
Vertalingen:
Wahnsee (Berlin Verlag)
Mar de Delirio (Lengua de Trapo)
Waanzee
In 1915 kiest een schip dat later bekend zal worden als de Gekkenlogger zee. Onder de bemanning bevindt zich Arend, een man die sinds het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog tekenen ontvangt dat het einde der tijden nabij is en dat hij een grote taak te vervullen heeft. Tijdens de tweede reis van de haringlogger krijgt hij een visioen, waaruit hij begrijpt dat de wereld is vergaan. De charismatische matroos weet de rest van de bemanning te overtuigen dat zij uitverkorenen zijn, die nu koers moeten zetten naar Jeruzalem. Zijn woorden worden tijdens de tocht krachtig ondersteund door zuivere wonderen.
Toch kan niet iedereen zich onvoorwaardelijk overgeven aan wat Arend zegt. Dat ongeloof moeten zij met de dood bekopen. Uiteindelijk wordt de onttakelde logger door een Noors vrachtschip opgemerkt en op sleeptouw genomen. De overlevenden worden overgebracht naar een psychiatrische inrichting.
Foto van de “Gekkenlogger” uit Waanzee
Internationale toneelproducties Waanzee
Duitse coproductie TheaterschafT, Theatrale Halle en Theater Unterm Dach Berlin. Regie: Stephan Tiel. Opgevoerd in 2005 in o.a. Berlijn, Halle, Leipzig, Dortmund
Onafhankelijk Toneel i.s.m.Theater Tensift (Marokko). Regie: Gerrit Timmers. Opgevoerd in 2005 in het Marokkaans
In de media
Quotes
‘De schrijver demonstreert schitterend mooi hoe in bevindelijke kringen de persoonlijke bekering kon omslaan in regelrechte waan (…) Knap en indrukwekkend zijn de heldere beschrijvingen van de psychotische diepten en visioenen (…) Haasnoot heeft dit sub rosa gehouden geval van godsdienstwaanzin miraculeus geromantiseerd.’ Trouw
‘Eindelijk weer een boek dat je echt met plezier leest. Met een sprankelende verbeeldingskracht schreef Haasnoot een ijzersterke roman.’ De Groene Amsterdammer
‘Verklaard is zo’n geschiedenis natuurlijk minder snel. En precies daarin ligt de grote kracht van Robert Haasnoots Waanzee. Hij slaagt erin aannemelijk te maken dat nuchtere vissers veranderen in volgelingen en handlangers van de charismatisch godsdienstwaanzinnige Arend Falkenier. Natuurlijk heeft Haasnoot de werkelijkheid achter de hand. Hij laat echter in een fraaie stijl zien dat het zo heeft kunnen gebeuren, en gezien de feiten mogen we daar de hoed voor afnemen (…) Waanzee in de internationale traditie van maritiem-literaire werken. Krankzinnigheid en godsdienst aan boord, wit schip, witte walvis, wie denkt er niet aan Moby Dick?’ NRC Handelsblad
‘Robert Haasnoot geeft een indrukwekkend beeld van de menselijke verbeeldingskracht en haar overgang naar visionaire waan (…) Hij handhaaft op meesterlijke wijze een toon die het midden houdt tussen een zeemansvertelling en een psychologische casusbeschrijving.’ Frankfurter Allgemeine Zeitung
‘Haasnoot krijgt het voor elkaar zijn personages vanuit hun enge denkwereld begrijpelijk te maken. De geschiedenis van de waanzinnige reis van de Waanzee is een studie over de van terugval van de homo sapiens.Waanzee is de Nederlandse tegenhanger van William Goldings Lord of the Flies’. Die Welt
‘Fabelachtig, verontrustend. Haasnoot neemt de lezer mee naar een universum waarin de ethische wetten worden vertrapt in naam van het bovennatuurlijke.’ ABC De las Artes y las Letres
‘Dit boek verdient de aandacht van een breed lezerspubliek. Het is een van de belangrijkste werken uit de hedendaagse Nederlandse literatuur die in Duitsland al geruime tijd met Cees Nooteboom en Harry Mulisch goed vertegenwoordigd is. Haasnoot is in het Duitse taalgebied nog volledig onbekend. Dat zou snel kunnen veranderen. Want al de eerste roman die van hem in het Duits is vertaald, getuigt van zijn grote kwaliteiten als verteller’. Rheinische Merkur
‘Waanzee van de Nederlandse schrijver Robert Haasnoot is een indrukwekkende documentaire roman over godsdienstwaanzin en vooral over de verschrikkingen die teugelloze religieuze ijveraars kunnen begaan. (…) Robert Haasnoot bewijst met Waanzee dat hij veel in zijn mars heeft. Het gaat in Waanzee om de geslaagde beschrijving van een voortschrijdend desintegratieproces, dat uitloopt in krankzinnigheid.’ De Morgen
‘Een roman die je te pakken neemt en je ademloos pagina na pagina doet omslaan (…) Eerlijk probeert Haasnoot om te gaan met het geloofsgoed zoals dat in bepaalde kringen werd ervaren (…) Aangrijpend en scherp worden gevoelens en gedachten neergezet. Haasnoot plaatst je als het ware in de huid van de betrokkenen. Hij weet je als lezer mee te voeren op de golven van emotie, zekerheid en wanhoop. Reformatorisch Dagblad
‘Een geweldig verhaal, schurkend aan het horrorgenre, over collectieve waan.’ Lecturalia
‘Inktzwart en beklemmend (…) Haasnoot weet het onaannemelijke in zijn boek toch aannemelijk te maken (…) De wereld van uitverkorenen, zieners en genezers wordt overtuigend beschreven. Het is alsof het Maassluis uit het proza van Maarten ‘t Hart tot de derde macht wordt verheven.’ Hans Warren/GPD
‘Huiveringwekkend en fascinerend (…) Haasnoot schroomt niet om in de hoofden van de matrozen te kruipen, hun harten te voelen bonken en hun angst te peilen. De literaire verbeelding maakt het verhaal meeslepend. Eindhovens Dagblad
‘Een bijzondere roman (…) Omgeven door mysteries, verschijningen en visioenen, spelen inbeelding en werkelijkheid een gruwelijk spel.’ Noord Hollands Dagblad
‘Ongelooflijk, haast Middeleeuws. Even wonderbaarlijk als dramatisch. Leidsch Dagblad